Τα άτομα με προβλήματα ακοής συμβάλλουν ενεργά στην επαγγελματική επιτυχία των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους παγκοσμίως. Δημιουργούν διάφορες μορφές επικοινωνίας ακόμη και όταν πρόκειται για την επικοινωνία με ένα μόνο άτομο αλλά και των συνομιλιών με περισσότερους ομιλητές κατά την διάρκεια διαφόρων συσκέψεων.

Έχουν προσαρμοστεί μαθαίνοντας να διαβάζουν τα χείλη (χειλεανάγνωση), να λαμβάνουν διάφορα πρωτόκολλα ομιλίας και να δημιουργούν δίκτυα υποστήριξης μεταξύ τους για να μπορούν να συμβαδίζουν με τα φυσιολογικά ακούοντα άτομα. Αυτό δεν ανταποκρίνεται στη συνήθη εργασιακή εμπειρία. Αλλά με βάση τα επίσημα στοιχεία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό με Αναπηρία και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να τα γνωρίζουμε αυτά έτσι ώστε τα άτομα με βαρηκοΐα να μπορούν να εργαστούν ισότιμα.Το 2019 περίπου 450 εκατομμύρια ενήλικες παγκοσμίως είχαν απώλεια ακοής ενώ υπολογίζεται ότι έως το 2050, ο αριθμός αυτός θα αγγίξει τα 900 εκατομμύρια άτομα.  Υπάρχει μια προοδευτική αύξηση της βαρηκοΐας στις υψηλές συχνότητες με την αύξηση της ηλικίας που είναι γνωστή ως «πρεσβυακουσία». Για τους άνδρες, η απώλεια ακοής στις υψηλές συχνότητες μπορεί να ξεκινήσει ήδη από τα 25 χρόνια της ηλικίας τους, και λόγω των συνθηκών εργασίας τους, ενώ στις γυναίκες μπορεί να ξεκινήσει στα 30 χρόνια της ηλικίας τους, Η απώλεια ακοής στις υψηλές συχνότητες μπορεί  επηρεάσει και τους εφήβους αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και τα παιδιά.Οι άνθρωποι με μεγάλου βαθμού βαρηκοΐα βασίζουν σε μεγάλο βαθμό την επικοινωνία τους στην ανάγνωση των χειλιών, ακόμη και όταν χρησιμοποιούν ακουστικό βαρηκοΐας ενώ τα άτομα με κώφωση μπορεί να χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα για να επικοινωνούν. Τα άτομα με μικρού βαθμού βαρηκοΐα μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να διαπιστώσουν ότι η ποιότητα της ακοής τους ποικίλλει από μέρα σε μέρα, ή από την εναλλαγή των διαφόρων ηχητικών περιβαλλόντων. Μπορεί επίσης, η ακοή τους να εξαρτάται εκτός από τα ακουστικά βαρηκοΐας σαν το βασικότερο μέσο αποκατάστασης και βοηθητικά από την χειλεανάγνωση..

Η Jill Gardner, πρωτοπόρος λύσεων μάθησης που έχει εργαστεί σε εταιρείες όπως η «The Walt Disney Company», η «Deloitte» και η «Farmers Insurance», είναι πολύ γνωστή στα μέλη της διεθνούς κοινότητας ατόμων με βαρηκοΐα. Έχει ζήσει με μεγάλη απώλεια ακοής για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της και με τη χρήση των ακουστικών βαρηκοΐας έχει βιώσει καταστάσεις σε πολυάριθμες συνεδριάσεις όπου εκεί λαμβάνονται σοβαρές αποφάσεις. Όμως η εργασία διά αποστάσεως την οδήγησε να κάνει μια διακοπή των δραστηριοτήτων της. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά η ίδια «Πάντα εύρισκα έναν τρόπο για να βεβαιωθώ ότι η απώλεια της ακοής μου δεν με παρεμποδίζει στις δραστηριότητες μου. Έχω διαχειριστεί ακόμη και ομάδες πολλών συνομιλητών από απόσταση. Αλλά σε αυτές τις καταστάσεις, είχα τη δυνατότητα να γνωρίσω εκ των προτέρων τα πρότυπα ομιλίας κάθε ατόμου. Αυτό βοηθά να αποκρυπτογραφηθούν όλα αυτά που συζητιούνται όταν προσπαθούν να διαβάσουν τα χείλη μέσω οθόνης κατά την διάρκεια τηλεδιάσκεψης».  

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι με προβλήματα ακοής υπερβαίνουν αυτές που βιώνουμε οι περισσότεροι από εμάς.  Ακολουθούν παραδείγματα πώς αυτοί που έχουν πολύ καλό επίπεδο ακοής έχουν περισσότερες δυνατότητες από τους βαρήκοους μέσω της τηλε - εργασίας στο σπίτι:   Εάν υπάρχουν πολλοί συμμετέχοντες  που ομιλούν ταυτόχρονα, τα άτομα με καλή ακοή μπορούν να επιλέξουν τι να ακούσουν και τι να αγνοήσουν, ενώ τα βαρήκοα άτομα είναι υποχρεωμένα να επιλέξουν ελπίζοντας να βρουν το κατάλληλο τρόπο για εστίαση των λεγομένων. Όταν κάποιος γυρίζει ή απομακρύνεται από την κάμερα, τα άτομα με καλή ακοή μπορούν να παρακολουθήσουν όσα συζητιούνται ακόμα κι αν δεν μπορούν να τα δουν. Τα βαρήκοα άτομα θα πρέπει να ελπίζουν ότι κάποιος θα επαναλάβει αυτά που συζητιούνται και δυστυχώς μπορεί να χάσουν μέρος της συζήτησης και να μην γνωρίζουν καν αυτά που έχουν ειπωθεί. Δεδομένου ότι τα άτομα με φυσιολογική ακοή εξακολουθούν να είναι η πλειοψηφία του πληθυσμού δεν χρειάζεται να σκεφτούν την εμπειρία των εργαζομένων με βαρηκοΐα, όπου πρέπει να κάνουν προσπάθειες για να προσαρμοστούν στον κόσμο της ακοής.Η μη σωστή προσέγγιση στο θέμα αυτό, θα οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις να απολέσουν πολλά αξιόλογα στελέχη αυτής της κατηγορίας.  Μια κατάσταση συμπεριλαμβάνει 33 διάσημα βαρήκοα άτομα μεταξύ των οποίων χαρακτηριστικά αναφέρονται ο πρώην Πρόεδρος των Η.Π.Α Bill Clinton, γνωστός για την μεγάλη ικανότητά του να διαπραγματεύεται και να επικοινωνεί με άλλους συνομιλητές του, ο Thomas Edison, ένας από τους μεγαλύτερους εφευρέτες της Αμερικής, ακόμη και ο Stephen Colbert, ένας δημοφιλής πολιτικός σατιριστής και οικοδεσπότης τηλεοπτικών εκπομπών. Τι μπορεί να γίνει; Η λύση είναι πολύπλευρη. Χρειάζεται μια συλλογική προσπάθεια για την προώθηση μιας πραγματικής νοοτροπίας για την ένταξη των βαρήκοων ατόμων σε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον.Θα πρέπει λοιπόν να διασφαλίζεται η επιτυχημένη συνέχεια των επαγγελματικών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια αυτής της αλλαγής στην εργασία από το σπίτι. Βασικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός οι χώροι εργασίας στο σπίτι να είναι οι κατάλληλα διαμορφωμένοι και με τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό που να προσεγγίζει όσο το περσότερο αυτόν του χώρου εργασίας. Θα πρέπει επίσης να παρέχονται προσβάσιμες τεχνολογίες όπως π.χ. υπότιτλοι και αναγνώστες οθόνης κατά τη διάρκεια των διαδικτυακών διασκέψεων και βιντεοκλήσεων. Ο διαχειριστής των τηλε διασκέψεων θα πρέπει να γνωρίζει  λεπτομέρειες για όλα τα άτομα που συμμετέχουν σε αυτήν. Αυτό θα τον βοηθήσει να καταλάβει και να προσαρμοστεί σε τι πρέπει να κάνουν όλοι οι συμμετέχοντες ετσι ώστε να προσφέρει τις κατάλληλες εναλλακτικές λύσεις σε όλα τα άτομα με βαρηκοΐα. Αυτό περιλαμβάνει την επιλογή στον τρόπο με τον οποίο προτιμούν να επικοινωνούν (π.χ, διαδικτυακή συνομιλία κειμένου, γραπτό μήνυμα κειμένου, e-mail κ.λ.π.). Θα πρέπει επίσης να προκαλέσουν την ευαισθητοποίηση όλων των μελών της ομάδας για να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση των αναγκών του καθενός βαρήκοου ατόμου. Συνιστάται η χρήση βίντεο κλήσης αντί της απλής κλήσης ήχου και θα πρέπει να βοηθηθούν ώστε μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στη συζήτηση και στη λήψη των αποφάσεων. Τα βαρήκοα άτομα θα πρέπει να αναφέρουν και να συζητήσουν με απόλυτη ειλικρίνεια και λεπτομέρειες το θέμα που αντιμετωπίζουν.Η τεχνολογία χρήσης υπότιτλων είναι πολύ αργή για την ροή της τηλεδιάσκεψης, και χρησιμοποιούνται ελάχιστα στην εφαρμογή της απομακρυσμένης εργασίας, ενώ έχουν αρχίσει ήδη να χρησιμοποιούνται επιλογές καρτών, κάτι που αποτελεί ένα θετικό στοιχείο και βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Όλοι, όμως θα πρέπει να διασφαλίσουμε κατά την διάρκεια των συναντήσεων ότι είμαστε προσαρμοσμένοι σε αυτά αλλά και των άλλων μορφών επικοινωνίας ώστε να διασφαλίζεται η καλύτερη προσβασιμότητα των βαρήκοων ατόμων. Θα πρέπει να χρησιμοποιείται μια πλατφόρμα τηλεδιάσκεψης που θα παρέχει άμεση ή ζωντανή κάρτα, διασφαλίζοντας ότι οι συναντήσεις έχουν ρυθμιστεί κατάλληλα.Θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι ένα μόνο άτομο θα ομιλεί κάθε φορά.Είναι απαραίτητο να υπάρχει ένας διαχειριστής – συντονιστής της συνάντησης Να χρησιμοποιείται βίντεο για οπτική αλληλεπίδραση έτσι ώστε να ενθαρρύνονται οι συμμετέχοντες να κοιτάζουν απέναντι στην κάμερα όταν μιλούν.Να γίνεται η αποστολή με γραπτή περίληψη των βασικών σημείων της συζήτησης και των αποφάσεων που λαμβάνονται. Με το 60% των ατόμων με απώλεια ακοής να αποτελούν μέλος του εργατικού δυναμικού ή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ενώ ταυτόχρονα πολλοί ηλικιωμένοι παραμένουν ενεργοί στο εργατικό δυναμικό (ιδίως στην Η.Π.Α.), είναι σημαντικό να συμμετέχουμε όλοι στη δημιουργία ενός σωστού περιβάλλοντος επικοινωνίας για όσους αντιμετωπίζουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα ακοής, ιδιαίτερα σε αυτήν την εποχή της απομακρυσμένης εργασίας.

Δημήτρης Χρυσικός, MSc
Medical Electronics Engineer
Πρόεδρος
Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ακοολογίας & Τεχνολογίας (ECAT)